Szabályozó irányelv az online értékesítési platformok számára

Szabályozó irányelv az online értékesítési platformok számára

Az Európai Bizottság új irányelve, amely szabályozza az OTA-k működését

2019 júliusában az Európai Bizottság megalkotta az új irányelvet, amely szabályozza az online értékesítési platformok működését.

A turizmusonline.hu felületén található cikk szerint Európa számos országában versenyjogi értékelés tárgyává tették az online értékesítés platformok árparitásos kikötéseit. (Árparitás=versenyképes ár biztosítása, olyan ár megadása amely a szálláshely saját weboldalán és más internetes szobafoglalási portálokon feltüntetett árnál nem magasabb)

2019 júliusban az Európai Bizottság létrehozta az első olyan irányelvet, amely szabályozza az OTA-k (online travel agency) működését. A jogalkotók célja egy kiszámítható, igazságos és átlátható rendszer létrehozása.

2020 július 1-ig kell felkészülniük arra, hogy eleget tegyenek az elvárásoknak. Ennek alapja, hogy az online értékesítőknek megszabja, milyen feltételekkel állhatnak el egy értékesítéstől. Újdonságnak számít, hogy nem változtathatják meg egyoldalúan a szerződés feltételeit a platformok a szállásadók kárára és ha a szállásadónak a szóban forgó változás nem felel meg, jogukban áll felmondani a szerződést még abban az esetben is, ha ez a kettejük közötti szerződésben nincs összhangban. Mindazonáltal kötelezővé teszi a platformok számára, hogy üzletszabályzatukban átlátható módon feltüntessék, hogy milyen elvek alapján rangsorolják a partnereket a felületükön.

A szakértői csoport kiemelten vizsgálja azokat a platformokat, ahol pénzért előrébb lehet kerülni a rangsorban. Ilyen például a Booking vagy az Expedia, a Booking a jutalék emelésével lehet előrébb kerülni, míg az Expedia esetében meg lehet vásárolni az első helyet. Emellett a vizsgálat tárgyát képezi az is, hogy a platformok milyen mértékű betekintést engednek a szállásadóknak a vendég és a piac adataihoz.

Kategória: Blog/